نشست رونمایی و نقد کتاب "سه" سرودۀ مجید لشکری

نشست رونمایی و نقد کتاب "سه" سرودۀ مجید لشکری

نشست رونمایی کتاب «سه»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست رونمایی از کتاب «سه»، عصر روز گذشته با حضور احمد بابایی، رضا بیات، محمدخلیل‌ طالبان‌پور، هادی جان‌فدا و شاعر این مجموعه مجید لشکری در خبرگزاری فارس برگزار شد.

بیات: لشکری شاعری نقد پذیر است

رضا بیات نویسنده مقدمه کتاب «سه» در جملاتی اظهار داشت:‌ چند سالی است با آقای لشکری حشر و نشر و رفاقت دارم. در این سال‌ها توفیق شد تا شاهد رشد ایشان باشم.

وی مهمترین ویژگی مثبت لشکری را نقدپذیری او دانست و از اینکه از نقد اشعارش ناراحت نمی‌شود و با گشاده‌رویی آن را می‌پذیرد از این شاعر تمجید کرد و گفت:‌ این روحیه به حدی بالاست که وقتی گفت مقدمه برای مجموعه شعرم بنویس، پذیرفتم.

به گفته وی، در مقدمه این مجموعه ایرادهایی از کتاب مطرح کرده بودم که تمام و کمال آنها را منتشر کرد؛ این موضوع هم در نوع خود جالب است چرا که کم پیش می‌آید که مقدمه یک اثر حاوی نقد باشد. اما این روحیه درخشان لشکری به من اجازه می‌دهد نقدهای دیگری را نیز مطرح کنم.

این منتقد در ادامه ضمن بیان اینکه اگر بخواهیم بگوییم لشکری و یا چند شاعر دیگر جزء بهترین شاعران و قلل شعر فارسی هستند به شاعر خیانت کرده‌ایم چون راه پیشرفت بر او بسته‌ایم، ابراز داشت:‌ از سوی دیگر به ادبیات فارسی و معاصر نیز خیانت کرده‌ایم چرا که سقف ادبیات و شعر آئینی‌ را تنزل داده‌ایم.

بیات با این جملات که خدمت کردن به لشکری و هر شاعری تعریف بی‌جا نیست‌، ابراز داشت:‌ بیان نقاط ضعف به نیت کوبیدن شخص، شاعر یا نویسنده نیست بلکه برای نشان دادن روند رشد بیان می‌شود.

وی در ادامه روند رو به رشد و نقد‌پذیری لشکری و استقبال او از نکات مطرح شده را مورد تأکید قرار داد و گفت: این موارد نوید آن را می‌دهد که با شاعری بزرگ مواجه خواهیم بود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه کشور ما در حال حاضر وضعیتش به گونه‌ای است که شعرا را گول می‌زند؛ چند سال پیش به دلیلی همین بزرگوار رزومه کاریش را به من داد عجیب بود شاعری شهرستانی که به قول رهبر انقلاب از امپراطوری رسانه‌ها دور است 22 عنوان استانی کشوری داشت.  از سوی دیگر می‌بینیم که چندین و چند نفر مشابه ایشان هم هستند که صاحب رتبه و همایش‌های مختلف می‌شوند این‌ها می‌شود وضعیت ادبیات معاصر ما. با آسمانی بزرگ اما کم فروغ.

بیات در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که اتفاقی که در شعر خیلی از شعرا رخ می‌دهد این است که شاعر قرار است هیزمی جمع کند و منتظر بنشیند تا آذرخش بزند و آتشی به جان هیزم‌ها بیفتد و در نهایت نور تولید شود، تصریح کرد: برخی از شعرا با روش‌های درست یا غلط ضمن استفاده از موارد روان‌گردان تا مراتب معنوی سیم وصل شدن و ... جرقه برای آنها زده می‌شود اما به این دلیل هیزمی جمع نشده که آتش بگیرد، جرقه کوتاه‌مدت شاعر کشف و بلافاصله خنثی می‌شود. برخی‌ها هم چیزهایی جمع کردند و اسیر کشف‌ها به ناکجاآباد می‌روند که این هم در کار بهم ریختگی ایجاد می‌کند چرا که از مسیر غیر صحیح اطلاعات جمع کردند و در هوشیاری التزام آن را ندارند تا موارد را ویرایش کنند این اتفاق در شعر خیلی‌ها رخ می‌دهد و خیلی‌ها تصور می‌کنند شعرشان از آسمان نازل شده و یا حتی وحی است. این اتفاق ناگوار سابقه کمی در شعر ما ندارد.

بیات با بیان اینکه به نظرم آقای لشکری مسیرش را درست انتخاب کرده و اگر قرار است مقدماتی جمع کند در حال جمع‌آوری است، بیان کرد: این یک واقعیت است که برخی شعرا و هنرمندان ما متأسفانه به نحوی مقدماتش را جمع کردند که در نهایت به ضرردهی می‌رسند، ولی مسیر آقای لشکری مطمئن است. جرقه کم کم پیش می‌آید و هرازگاهی کشفی زیبا در کارش دیده می‌شود و اگر هم پیش نیاید اتفاق بدی نمی‌افتد.

این منتقد به کتاب «سه» اشاره کرد و افزود: هر جای کتاب را که ورق می‌زنیم ملموس است که با قرآن انس دارد روایات و زیارت‌ها را می‌خواند به نحوی که به طور طبیعی و بدون تکلف می‌تواند در شعرش به کار ببرد.

بیات در ادامه به زبان رفت و برگشت در کتاب اشاره کرد و با تأکید بر اینکه زمانی که موضوع مدح اهل بیت باشد، زبان عربی هوشمندان حضور دارد و ملموس است،‌گفت: مشخص است که لشکری شعر گذشتگان را خوانده است برای آن وقت می‌گذارد و در حال جمع‌آوری هیزم است که این تلاش شایسته است.

بابایی: در شعر آئینی در ابتدای راه هستیم

احمد بابایی از جمله شاعران این نشست با بیان اینکه سابقه زندگی لشکری فارغ از شعر او روشن و دوست‌داشتنی است، گفت:‌ این موضوع نقد را کمی سخت می‌کند چرا که با کسی طرف هستیم که برای شخصیت دوست‌داشتنی‌اش باید مراعات کنیم. اما در عین حال روایتی داریم که می‌گوید دوست‌داشتنی‌ترین برادرانم کسانی هستند که عیب‌های مرا به من بگویند و هدیه دهند.

بابایی گفت: 40 غزل آئینی برای 5 سال شاعرانگی مجید در کتاب «سه»‌ ملموس است اما من طرح جلد کتاب را اصلاً‌ نپسندیدم چرا که ضعیف و غیرجذاب است امیدوارم در چاپ‌های بعدی فکری به حال آن شود.

وی افزود: شعر و غزلی که در این کتاب در دسترس ما است نشان می‌دهد 37 غزل آن دارای ردیف است و سه غزل بدون ردیف و من غزل‌های بدون ردیف را اصلاً نپذیرفتم اما در ردیف‌‌دار بودن اشعار لشکری چند نکته وجود دارد و آن اینکه اتفاق بزرگی که در ادبیات فارسی رخ داد، اینکه شعر آئینی توانسته به اوج و شکوهی بی‌نظیر برسد و قطعاً‌ نمی‌توان انقلاب اسلامی و نوع کار ویژه جامعه مخاطبین که از شعر می‌طلبند را کنار گذاشت.

بابایی بیان کرد: همه می‌دانیم در شعر آئینی هنوز در ابتدای راه هستیم ولی این همه اتفاقات خوب در حال رخ دادن است؛ از سوی دیگر اتفاقات شاعرانه بسیار زیبایی در این کتاب رخ داده است. اما این اتفاق غیرمنتظرانه که لازمه سرآمد شدن بین خوبان شده چیست؟

این منتقد گفت: اعتقاد شخصی‌ام این است که ترک اولی‌هایی از شاعران باید سر بزند که عیب مطلق محسوب نمی‌شود و تبدیل به ویژگی‌های خاص شاعر می‌شود. وگرنه شعر معمولی گفتن در هر سطحی هنر محسوب نمی‌شود.

وی اشعار را دارای سه مدل توصیف کرد و گفت:‌ مدل اول اینکه شاعری که شعرش منجر به آزار خواننده حرفه‌ای می‌شود و همزمان لذت مخاطب عادی را به همراه دارد و مدل دوم کسانی که مخاطب عادی از شعر آنها آزار می‌بیند اما خواننده حرفه‌ای کاملاً لذت می‌برد. مدل سوم هم مخاطب عادی و هم خواننده حرفه‌ای هر دو از شعر لذت می‌برند که این هنر است. ولی عجیب است مخاطب عادی و حرفه‌ای گاهی با آثار ارتباط برقرار نمی‌کنند و کتاب‌های پر فروش می‌شوند، در این راستا سر نخ‌ها نشان می دهد که این آثار به کتابخانه‌ها می‌روند نه خانه‌ها؛ یعنی به فروش نمی‌رسند.

به گفته وی، شعر مجید لشکری چند خصوصیت دارد: اول اینکه او شعر با ادب می‌گوید و در چند جای کتاب این موضوع را دیده‌ام. مجید نسبت به مقدس حقیقی عالم مؤدب برخورد می‌کند. او دچار بیماری‌های معمول روزگار ما نیست چرا که امروز مواجهیم با شاعرانی که الگو قرار گرفته‌اند شعرهای آئینی جذاب ولی بدون دفاع می‌گویند اما مجید مراعات می‌کند و مقدسات معرفتی را فدای جذابیت‌های زیاد نمی‌کند. احساس می‌کنم مجید به دلیل عمق معرفتی خود شعرش هم عمق خوبی دارد. مثل رودخانه‌ای عمیق آرام است. شعرش آرام‌بخش است. او در آثارش به المان‌های مذهبی می‌پردازد او معمولاً درگیر مدح و مرثیه افراد نیست.

بابایی همچنین ضمن بیان اینکه شاعر با شعر مردف مأنوس است،‌گفت:‌ به نظرم مجید لشکری در زبان و مفاهیم معرفتی محتاط است.

وی در پایان سخنان خود چند پیشنهاد را مطرح کرد و با بیان اینکه مطلع‌های قوی در این مجموعه به ندرت دیده‌ام گفت: لشکری جزء شاعران مفهوم‌گرا است و انحراف از معیارهای رایج در شعر کم دارد شعر او پاک و مؤدب است اما پیشنهاد می‌کنم شاعر حتماً به فضاهای شعر معاصر و تفاوت‌های آن با شعر کلاسیک مراجعه کند. زبان شاعر آرکائیک است.

طالبان پور: شاعر مجموعه «سه» پایبند به سنت است/ «نور» و «لطف» دو واژه کلیدی شاعر هستند

طالبان‌پور از جمله منتقدان دیگر این نشست با بیان اینکه آفت عربی‌بازی در کتاب بسیار زیاد و پررنگ است در صورتی که نیازی دیده نمی‌شود،‌ گفت:‌ نکته مثبت این است که شاعر پایبند به سنت است این بسیار خوب است اما متأسفانه این عربی‌بازی‌ها در زبان فارسی هم تأثیرگذار هستند ولی پایبندی و سنت باید باشد. اما شاعر وقتی عربی‌بازی می‌کند، باید به تمام زبان عربی مسلط باشد.

طالبان‌پور با بیان اینکه بی‌دقتی و شتاب در سرایش بسیاری ابیات دیده می‌شود،‌گفت:‌ آفت بی‌‌دقتی در بسیاری از نقاط کتاب دیده می‌شود.

وی افزود: انتخاب ردیف دشوار آفت شعر معاصر است که دامن شاعر را نیز گرفته است.

وی به نکاتی دیگر اشاره کرد و ضمن بیان اینکه یکی از واژگان کلیدی لشکری در مجموعه «سه» استفاده از واژه نور است، گفت:‌ استفاده از این واژه گاهی خود را نشان داده و حتی گاهی چشم مخاطب را می‌زند مثل غزلی که برای امام رضا (ع)‌ سروده شده است.

وی واژه لطف را از دیگر واژگان کلیدی کتاب دانست و گفت:‌ نوگرایی باید با فکر باشد چرا که این نوگرایی خوب است حتی اگر به معنا لطمه بزند اشکالی ندارد. لشکری شاعری خوب است که امیدوارم جریان دکترای ادبیات را پیگیری کند. کتاب‌های فلسفی و منطق را بخواند و هر چه زودتر زبان انگلیسی‌اش را تکمیل کند.

جانفدا: شاعر وارد ابتذال زبانی نشده است

جانفدا نیز در این نشست ابراز داشت: یکی از مشکلات شعر امروز ما چه در حوزه آئینی‌،‌‌ آزاد و عاشقانه این است که نوگرایی به جای اینکه در نگاه زاویه دید شاعران نیز جست‌وجو می‌شود در کلمات جست‌وجو می‌کنیم. اولاً  نوگرایی نیازمند شناخت دقیق پیشینیان است. از یک جهت شعر مجید را ستایش می‌کنم چرا که پیوندها و ارتباط‌ها با زبان قدیم و گذشتگان را قطع نکرده و کلیت زبانش محکم است و وارد ابتذال زبانی نشده است اما باید دانست بین نوگرایی و ابتذال فاصله کمی وجود دارد او شاعری نوگرایی است. لشکری جزو شاعرانی است که باید قدر آنها را از جهت دانست اول اینکه مجید شعر قدیمی‌ترها را می‌خواند که امثال او به شعر آئینی ما بسیار می‌توانند کمک کنند. او شاعر است و در حوزه نطری و تئوریک در آینده می‌توان کمک‌کننده باشد. موضوع دیگر اخلاق اوست که در میان شاعران در حال حاضر در حال انقراض است.

گلایه یک شاعر از اوضاع نامناسب فرهنگی در شهری که هزاران کیلومتر با تهران فاصله دارد

مجید لشکری در پایان این نشست با تشکر از نشر جمهوری اظهار داشت:‌ آن زمانی که کتابش منتشر شد شناخته شده نبودن هر چند امروز هم عددی نبودن اما آن زمان ناشر موقعیتی برای چاپ کتابم فراهم کرد تا بیشتر دیده شوم این برکت است و تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه این مجموعه زمانی سروده شد که من از فضا ارتباط بین شعرا و محافل ادبی دور بودم، تنها بودم گفت:‌ ما در سیستان و بلوچستان شاعر آئینی جوان نداریم یکی دو نفری هستند که سن و سالی دارند و آنها با زمان امروز فاصله دارند و در همین فضا بود که سال 89 تا 93 در سیستان و بلوچستان این مجموعه را جمع کردم برای جوانانی می‌خواهند برای اهل بیت قدم بردارند و شعری بنویسند.

وی در ادامه آماری از اوضاع نامناسب فرهنگی، آموزشی سیستان و بلوچستان ارائه کرد و گفت:‌ توقع اینکه در چنین فضایی بستر فرهنگی فعال داشته باشیم کمی دور از انتظار است چرا که 1576 کیلومتر زاهدان با تهران فاصله دارد. 8 هزار متر مربع کمبود فضای آموزشی داریم 40 درصد روستایی‌ها و 26 درصد شهرنشینان بی‌سواد هستند و حتی 50 درصد دانش‌آموزان متوسط نمی‌توانند دیپلم بگیرند.ما در شهرها شاعرانمان از هم دور هستند اما در سیستان و بلوچستان فضای دور همی هم وجود ندارد. امیدوارم مسؤولان فرصتی برای نزدیکی و حضور شاعران بزرگ در تمام نقاط کشور فراهم آورند.

منبع: خبرگزاری فارس

Print
2746 Rate this article:
No rating

Leave a comment

Name:
Email:
Comment:
Add comment

ادبیات

معارف

دیگر علوم انسانی

ارتباط با ما


چارت سازمانی
نشانی:تهران, خیابان بهارستان , خیابان صفی علی شاه , کوچه درویش , پلاک 6 تلفن: 02177687441
تلفن و تلگرام مسوول ثبت نام کارگاه ها: 09399990190

Bayat.Dr@gmail.com :مدیر سایت

همکاری با ما


هر بزرگواری که تخصصی مرتبط با علوم انسانی شیعی داشته باشد (دانشجوی ارشد به بالا)، پس از مصاحبه‌ای کوتاه می‌تواند نوشته‌هایش را در این سایت منتشر کند و به شرط پرکاری صفحه‌ای شخصی در سایت داشته باشد.

هدف و روش ما


ما هر گونه تعصب و پیش داوری را مانع کار علمی می‌دانیم. نام‌ها و عناوین و نیز اقوال مشهور راه را بر نقد و مطالعۀ علمی ما نمی‌بندد.

ما بهترین راه دفاع از عقیده را کار دقیق و درست علمی می‌دانیم.

دربارۀ ما


گروهی دانشجویی هستیم که دربارۀ ادبیات و فرهنگ شیعی تحقیق می‌کنیم. دامنۀ تحقیق ما تمام علومی است که به نحوی می‌تواند به ادبیات و فرهنگ شیعی کمک کند؛ علومی مثل قرآن و حدیث، تاریخ، کلام، عرفان، فلسفه، هنر و ...

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به به سایت سلیس می باشد.

طراحی شده توسط DnnTeam.com