ابوالحسن مسعودی

ابوالحسن مسعودی

مهدی قصری

ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (م. 346) از مورخین مشهور و معتمد متقدم است. مروج الذهب یکی از آثار مشهور اوست که در این یادداشت به بررسی دیباچۀ آن و دو نکته در روش‌شناسی تاریخی او، براساس کلام خودش می‌پردازیم

مروج الذهب به تصریح خود مسعودی، خلاصه و زبده‌ای از آثار پیشین اوست که دربارۀ تاریخ، جغرافی، ادیان و مذاهب و دیگر علوم نوشته شده است و او تمام آنچه را که به زعم خود مورد نیاز و علاقۀ «ادیب خردمند» بوده، در آن گردآورده است

 دربارۀ دیدگاه روش‌شناختی مسعودی در تاریخ‌نگاری باید به دو نکته توجه کرد:

نکتۀ اول این است که مسعودی معتقد است تاریخ‌نگار از دیدگاه خود به وقایع می‌نگرد و این موضوع موجب می‌شود مسائل مهمی برای او کم‌اهمیت جلوه کند یا از دیدش پنهان بماند. توجه به این موضوع به این معناست که او می‌داند یک تاریخ‌نگار، باید دیدگاه شخصی خود را تا جایی که می‌تواند به پس براند تا بتواند اهمیت هر مطلب را درست درک کند.

نکتۀ دوم هم اینکه «هر اقلیمی را شگفتی‌هاست که فقط مردم آن دانند و آنکه در وطن خویش به جا ماند و به اطلاعاتی که از اقلیم خود گرفته، قناعت کند» با کسی که به گشت‌وگذار در جهان بپردازد و اطلاعات دست اول را خود مشاهده و ضبط کند، قابل مقایسه نیست. او خود در همین دیباچه به سفرهای بسیارش اشاره می‌کند که طی آن‌ها، اقلیم‌های مختلف را دیده و با پادشاهان مختلف برخورد داشته است و این به آن معناست که روش مختار او در نگارش تاریخ و جغرافیا، بیش از آنکه بر مطالعۀ کتب استوار باشد، بر مبنای مشاهده و معاینه است. چنان که در مورد محمد بن یحیی صولی می‌گوید: «در تالیف خود...نکته‌ها آورده و مطلب‌ها یاد کرده که دیگران ندانسته‌اند و خاص اوست که شخصاً دیده است».

Print
82 Rate this article:
No rating

Leave a comment

Name:
Email:
Comment:
Add comment

ادبیات

معارف

دیگر علوم انسانی

ارتباط با ما


نشانی:تهران,میدان انقلاب، ابتدای خیابان آزادی، کوچه جنتی (مترو)، کوچه فرسار، پلاک2، طبقه2
تلفن و تلگرام مسوول ثبت نام کارگاه ها: 110 1398 0920

Bayat.Dr@gmail.com :مدیر سایت

همکاری با ما


هر بزرگواری که تخصصی مرتبط با علوم انسانی شیعی داشته باشد (دانشجوی ارشد به بالا)، پس از مصاحبه‌ای کوتاه می‌تواند نوشته‌هایش را در این سایت منتشر کند و به شرط پرکاری صفحه‌ای شخصی در سایت داشته باشد.

هدف و روش ما


ما هر گونه تعصب و پیش داوری را مانع کار علمی می‌دانیم. نام‌ها و عناوین و نیز اقوال مشهور راه را بر نقد و مطالعۀ علمی ما نمی‌بندد.

ما بهترین راه دفاع از عقیده را کار دقیق و درست علمی می‌دانیم.

دربارۀ ما


گروهی دانشجویی هستیم که دربارۀ ادبیات و فرهنگ شیعی تحقیق می‌کنیم. دامنۀ تحقیق ما تمام علومی است که به نحوی می‌تواند به ادبیات و فرهنگ شیعی کمک کند؛ علومی مثل قرآن و حدیث، تاریخ، کلام، عرفان، فلسفه، هنر و ...

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به به سایت سلیس می باشد.

طراحی شده توسط DnnTeam.com